spaarlampen 10.000h

omdat ik eens wou uitzoeken of de beweringen op de verpakkingen van (in mijn geval spaarlampen) wel klopt schrijf ik sinds kort op de achterkant van mijn lampen wanneer ik ze vervang zo kan ik zien als ik ze opnieuw moet vervangen hoelang ze hebben meegegaan

en gisteren was de eerste lamp waarvan ik de datum had opgeschreven stuk
het is een spaarlamp van gamma
7watt
290 lummen
10.000 branduren

nu kan ik door naar de datum te kijken eens zien hoelang deze lamp is meegegaan
in mij geval is dit nu:

de lamp was van 17 februari 14
en ze is stuk op 17 oktober 14

dat is exact 8 maand ,toeval ?

hierdoor weet ik zeker dat ze geen 10.000 uur is meegegaan
omdat indien ze 24 op 24 en 7 op 7 zou branden
maar 5808 uur zou gebrand  hebben

de snelle berekening...

febr 11 dagen
maart , mei , juli , aug 31 dagen
apr, juni, sept  30 dagen
okt 17 dagen

dat zijn in totaal 242 dagen

indien ze 24 uur branden kom ik dus op
24*242= 5808













maar deze lamp hangt in de badkamer en zoals bij de meeste mensen branden de lampen in de badkamer zeker geen 24 uur

ik denk dat ze gemiddeld 2 uren per dag branden dus in totaal maximaal 484 laat ons zeggen 500 uur
of met andere woorden 1/20 van de beloofde aantal branduren , laat ons hopen dat dit gewoon een slechte spaarlamp was...

ik heb er nu terug een van de zelfde serie ingedraaid hopelijk gaat deze langer mee
indien al mijn spaarlampen op zijn ga ik over op ledlampen

Reacties

  1. Met deze gegevens zou ik terug gaan naar de Gamma. Bon laten zien en jouw berekening overhandigen.
    Hier is eigenlijk sprake van een ondeugdelijk product en zou gratis door de winkel kosteloos moeten worden vervangen voor een nieuw exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de lampen waren eens in een groot lot gekocht meer dan 2 jaar geleden , dus geen garantie meer , de andere in de reeks doen het veel beter , maar bij die lamp was het de eerste keer dat ik een start datum had vandaar dat ik een berekening maakte

      zo heb ik hier ook een spaarlamp die al 14 jaar mee gaat die minstens 5 uur per dag aan is ...

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Passief inkomen van december 2021

Overzicht sparen/investeringen juni/juli 2021

Passief inkomen van april 2021